Skip to main content
VÄLKOMNA TILL ÄKTA ITALIENSK ATMOSFÄR I VACKRA SVÄRDSJÖ. BUTIKEN HAR ÖPPET ALLA DAGAR OM ÅRET UTOM MÅNDAGAR. ÖPPETTIDER ÄR TISDAG-FREDAG 12-19 SAMT LÖRDAG & SÖNDAG 10-16. UNDER HÖSTEN KAN NI ÄVEN TRÄFFA OSS PÅ FÖLJANDE EVENT: B 60-PLUSMÄSSAN PÅ LUGNET I FALUN 25/9-26/9, GÄVLE VINMÄSSA PÅ GÄVLETRAVET 5/10, SPARKLING GÖTEBORG 18/10-19/10, 60-PLUSMÄSSAN I GÄVLE 22/10-23/10, VIN I UMEÅ 22/11-23/11 SAMT ITALIENSKA VIN OCH GOURMETDAGEN I STOCKHOLM 23/11 & 25/11. VÄLKOMNA TILL DALARNAS ÄKTA ITALIENSKA IMPORTÖR AV DRYCK OCH MAT. OBS!!!! VÅR OSTERIA HAR SEMESTERSTÄNGT TOM 24/10. SEDAN SYNS VI IGEN MED EN SPÄNNANDE VINTERMENY!

ALDRIG HAR SÅ MYCKET ITALIENSK MAT OCH VIN SÅLTS UTOMLANDS, DET ÄR ETT HISTORISKT REKORD!

I toppen av exportrankingen ligger vin. Tyskland är den största kunden av "Bel Paese"-produkterna, följt av USA och Frankrike. Det italienska jordbruket, som har blivit det grönaste i Europa, är grunden för framgången med Made in Italy.

Det är ett historiskt rekord för italiensk jordbrukslivsmedelsexport som 2021 noterade ett värde på 52 miljarder euro, det högsta någonsin, med en ökning på 9 % jämfört med föregående år. Detta är vad som framgår av "Coldiretti"-analysen av de nya definitiva ISTAT-data som rör utrikeshandeln under perioden januari-december förra året, och som visar en viktig positiv trend för landets återhämtning.

När det gäller mat är det en framgång som erhållits - understryker "Coldiretti" - från sökandet efter tillfredsställelse vid bordet trots svårigheterna med kommersiella utbyten och restauranglåsningen som har påverkat alla kontinenter hårt.

Covid-hälsonödsituationen - specificerar "Coldiretti" - har också orsakat en hälsosam förändring hos konsumenter på global nivå som har gynnat valet av hälsosamma produkter i sin kundvagn, som de som anses vara medelhavsdieten.

I toppen av rankningen av nationell jordbrukslivsmedelsexport - fortsätter "Coldiretti" - finns vinet som 2021 bryter igenom muren på 7 miljarder euro i värde för första gången.  Dessutom har det varit en riktig boom för italienska mousserande viner till följd av en explosion av förfrågningar från utlandet, med en värdeökning på 23 %.

Bland de främsta kunderna av den italienska maten vid bordet finns USA som ligger på andra plats med en ökning på 15 %, men trenden är också positiv i Tyskland som är rankad etta bland importländerna av "italiensk mat" med en ökning med 9%.  I Frankrike som ligger stabilt på tredje plats är ökningen 8 %, medan på fjärdeplatsen tillhär Storbritannien, där försäljningen dock stagnerar på grund av svårigheterna relaterade till Brexit - tullförfaranden och de ökade transportkostnaderna vilka leder till förseningar och ökade kontroller. Bland de andra marknaderna - påpekar Coldiretti - fanns en tillväxt på den ryska marknaden med 16 %  och 27 % på den kinesiska trots internationella spänningar.

Enligt Coldiretti är basen av framgången med Made in Italy ett jordbruk som har blivit det grönaste i Europa med EU:s ledarskap. Inom den ekologiska sektorn finns 80 tusen operatörer, det största antalet erkända DOP / IGP / Stg-specialiteter ( 316), 526 Dop/Igp-viner och 5 333 traditionella livsmedelsprodukter och med Campagna Amica som det bredaste nätverket av bönders direktförsäljningsmarknader.

Italien - fortsätter "Coldiretti" - är den ledande EU-producenten av ris, durumvete och vin och många grönsaker som är typiska för medelhavskosten, såsom tomater, auberginer, kronärtskockor, färsk cikoria, endiver, selleri och fänkål. Även när det gäller frukt utmärker den sig i många viktiga produktioner: från färska äpplen och päron, från körsbär till bordsdruvor, från kiwi till hasselnötter och kastanjer.

"För att stödja tillväxttrenden av Made in Italy - mat och vin - är det nu nödvändigt att agera på Italiens strukturella förseningar och låsa upp all infrastruktur som skulle förbättra förbindelserna mellan södra och norra delen av landet, men också med resten av världen till sjöss och järnväg, i hög hastighet, med ett nätverk av knutpunkter som består av flygplatser, tåg och gods "säger presidenten för Coldiretti Ettore Prandini, som understryker vikten av att ta tillfället i akt för" PNRR – Piano Nazionale di Resistenza e Resilienza" att modernisera nationell logistik.

 21.03.2022

Your Cart

Your cart is currently empty.
Click here to continue shopping.
Thanks for contacting us! We'll get back to you as soon as possible. Thanks for subscribing Thanks! We will notify you when it becomes available! The max number of items have already been added There is only one item left to add to the cart There are only [num_items] items left to add to the cart